DVD-verkoop dramatisch gedaald in 2013
Geniet nog maar van de dvd-schijfjes zolang het kan. Al jaren daalt de verkoop van dvd’s. Die trend zet door, niet alleen in Nederland, waar in 2012 al 50 miljoen minder dvd’s werden verkocht dan het jaar ervoor. Het laatste nieuws hierover komt echter uit België. In 2013 werden er 11,4 miljoen dvd’s en blu-rays verkocht, een daling van 16,3 procent vergeleken met het jaar ervoor.
Nieuwe manier van consumeren
Dat de dvd- en blu-rayverkoop steeds verder daalt, is niet zo vreemd. Andere manieren van video kijken hebben de fysieke aankoop teruggedrongen. Zo is downloaden nog steeds populair en kijken meer mensen digitaal naar films, dankzij video on demand diensten als Netflix en Pathé Thuis.
Dat onderschrijft ook directeur Olivier Maeterlink van de Belgian Entertainment Association (BEA). “De consument wil een film, tv-serie of documentaire zien waar, wanneer en hoe hij wil. De resultaten van 2013 tonen aan dat het aanbod van home-entertainment op gebied van video zich aanpast aan de nieuwe consumptiegewoonten.”
Video on demand maakt dvd’s overbodig
In Nederland zit video on demand eveneens sterk in de lift. Eind vorig jaar gebruikten volgens de ‘Marktmonitor video on demand in Nederland’ liefst 2,7 miljoen huishoudens een dergelijke dienst. Een flinke stijging, ten opzichte van de 750 duizend gebruikers in 2011. Maeterlink heeft goed geluisterd naar onderstaande speech van Kevin Spacey, waarin hij de veranderingen in het videolandschap aan de kaak stelt: “Het publiek wil controle. Het publiek wil vrijheid. Als ze een hele serie in één keer willen kijken, moet dat kunnen. Geef mensen wat ze willen, wanneer ze het willen en in de vorm die ze willen, tegen een redelijke prijs.”