YouTube Red: concurrentie voor Netflix?
Bij YouTube zijn grote veranderingen op komst. Het bedrijf kondigde de lancering van YouTube Red aan. Wat gaat er veranderen? En wat betekent dat voor een partij als Netflix?
De belangrijkste kenmerken van YouTube Red
- Er moet betaald worden. Er zullen, zeker in het begin, ook proefversies worden aangeboden. Maar uiteindelijk moet je betalen als je er gebruik van wil maken. Dat hoeft op zich geen belemmering te zijn want voor diensten als Netflix en HBO betalen mensen ook een bedrag per maand omdat ze dit zeker de moeite waard vinden. Alleen is het probleem met YouTube dat iedereen al jarenlang gewend is om er gratis gebruik van te kunnen maken. De vraag is of Red genoeg toevoegt zodat mensen bereidt zijn ervoor te betalen?
- Er zijn geen advertenties te zien. Dit kan een belangrijk pluspunt zijn omdat veel mensen zich ergeren aan de reclamefilmpjes die vaak voorafgaand aan de gewenste content getoond wordt. Echter omzeilen al veel mensen deze vorm van reclame door gebruik te maken van adblockers.
- De Red versie maakt het mogelijk om video’s offline op te slaan. Dit kan zinvol zijn voor mensen die materiaal in eigen bezit willen hebben.
- YouTube Red toont content die op de gratis variant niet te zien is. Het is de vraag of het alleen gaat om materiaal dat speciaal gemaakt wordt voor betalende abonnees of dat er ook video’s die nu nog gratis te bekijken zijn op termijn alleen voor abonnees bestemd zijn.
Gaat YouTube Red andere betaaldiensten uit de markt drukken?
De richtprijs is op dit moment $9,99 per maand in de Verenigde Staten. Daarmee zou het kunnen concurreren met Netflix, HBO en anderen diensten. Maar YouTube zal met name Reality content aanbieden. Hierdoor kan dit toegevoegde waarde bieden voor mensen die hier interesse in hebben, maar is het geen vervanging voor Netflix of HBO die zich vooral richten op series en films. De makers van YouTube materiaal zijn voorzichtig positief. Ze zien het als een extra mogelijkheid om geld te verdienen. Anderen wachten het even af en verwachten niet dat het meteen een enorme hit wordt.